Månadens tips kommer från Maria Werme som ingår i mitt nätverk. Både Maria och jag är utbildade genom TPI mytpi.com när det gäller fysik kopplat till golfsvingar.

Vi arbetar tillsammans där jag gör en utvärdering/ screening och hon tar vid när du behöver hjälp med träningen. Att ha en egen PT som pratar samma språk som jag gör som golftränare är guld värt!

Här kommer Marias tips:

Ont i ryggen? Se hur du kan göra för att slippa problemet för gott!

En av det vanligaste anledningarna till ont i ländryggen bland golfare (nybörjare till proffs) är lower cross syndrome, S-posture. S-posture innebär att du svankar, samtidigt som axlarna faller fram när du tar din stans. Detta beror ofta på att man har ett stillasittande jobb vilket i sin tur innebär att musklerna i rumpan och höften försvagas. När dessa muskler blir svagare måste kroppen ta hjälp av andra muskler (t.ex. baksida lår och ländryggens muskler) för att assistera rumpans muskler när du t.ex. ställer dig upp. Med andra ord börjar man använda ”fel” muskler.

Så vad ska man då göra om man vid uppställningen svankar ut rumpan och rundar övre delen av ryggen?

  • Stretcha höftböjaren som är förkortad för att bäckenet inte ska skapa en svank.
  • Stretcha ländryggen och stärk dina magmuskler för att motverka din svank.
  • Stärk rumpan för att kunna använda rätt muskler och underlätta för ryggen.

Vill du ha hjälp med att förbättra din fysiska hälsa kontakta mig eller Maria.

Anmälan nyhetsbrev

Här kan du anmäla dig till mitt nyhetsbrev för att alltid få de senaste nyheterna skickade till dig.

Ingela Tisén - Golf Coach

Club Professional M5

E-post: ingela.tisen@pgasweden.com

Telefon: 070-858 42 55